Telefonní ústředna je historicky vzniklý název telekomunikačního zařízení pro hlasové hovory. V současné době naše technické řešení telefonní ústředny umožňuje spojovat kromě telefonních hovorů další typy spojení pro multimediální komunikaci jako:
Telefonní virtuální ústřednu založenou na softwarovém řešení je možné provozovat jako cloudové řešení, kde veškeré komunikační služby uživateli poskytuje provozovatel cloudu (datové centrum). U uživatele jsou nainstalovány pouze klientské aplikace, případně telefony a další komunikační terminály. Zákazník cloudovou ústřednu typicky formou služby, kdy využívá poskytovaných funkcí, ale starosti s provozem a údržbou řešení jsou zodpovědností poskytovatele. Tím se uživateli také sníží náklady na provoz vlastního dedikovaného řešení, technologické prostředky a zajištění podmínek (klimatizované serverovny) a servisní podporu na místě. Cloudová ústředna je jednou ze součástí pro zajištění hlasového call centra AlgoCC a je možné ji používat samostatně jen pro zajištění hlasové komunikace, nebo podle potřeby dále rozvíjet na omnichannel řešení.
Podočková telefonní ústředna je provozována v rámci privátního subjektu (firma, společnost, organizace) a obsluhuje jen uživatele, kteří do tohoto privátního subjektu patří. Je to zařízení, které sjednocuje výstupní body všech firemních telefonů a terminálů do veřejné komunikační sítě. Obvykle je používána pro kancelářské komplexy s recepcí, pro provoz infolinky nebo servisní linky společnosti a pro komunikaci mezi zamestnanci a zajišťuje připojení uživatelů do veřejné telefonní sítě.